Sök:

Sökresultat:

130 Uppsatser om Textila läroprocesser - Sida 1 av 9

Textila ljudabsorbenter : En textanalys av forskningsarbeten om textila fibrer och buller

Arbetets syfte Àr att genom en textanalys av olika forskningsarbeten upptÀcka sambanden mellan textila fibermaterial, buller och ohÀlsa med inriktning mot det öppna kontorslandskapet och det lÄgfrekventa ljudet. UtifrÄn syftet besvaras följande frÄgestÀllningar: Vilka kunskapsomrÄden blir synliga vid tillverkning av textila ljudabsorbenter med inriktning mot det lÄgfrekventa ljudet? Vilka kunskapsomrÄden kan en tillverkare av textila ljudabsorbenter behöva belysa utifrÄn ett specifikt ljudproblem? FrÄgestÀllningen besvaras genom en kvalitativ dokumentstudie dÀr textmaterialet bestÄr av forskningslitteratur, facklitteratur och artiklar. Syftet Àr att utveckla nya perspektiv kring textila ljudabsorbenter. Genom att ge inblick kring ljudets beteende och skapa insikter kring hur buller pÄverkar hÀlsan.

Var i den textila vÀrdekedjan hör vi hemma?

Textilhögskolan Àr sedan 1982 en del av Högskolan i BorÄs och har i dagslÀget 14 utbildningar varav en Àr kandidatutbildningen Textil produktutveckling och Entreprenörskap. Utbildningen ger studenterna en förstÄelse för den textila vÀrdekedjan dÀr de lÀr sig att hantera processer i produkt- och affÀrsidéutveckling inom det textila omrÄdet. Utbildningen bygger pÄ en översikt och inte spetskunskap vilket har resulterat i en ovisshet bland studenter var fokus bör ligga vid karriÀrval. Detta resulterade i uppsatsens syfte; ?Syftet med denna uppsats Àr att se hur svagheter och styrkor i den textila vÀrdekedjan kan omsÀttas i utbildning för att öppna nya arbetsomrÄden inom den textila industrin.? För att undersöka syftet genomfördes ett antal kvalitativa intervjuer med personer insatta i den textila industrin med erfarenhet av Textile management.

Bedömning och betygsÀttning i textila Àmnen : - om lÀrares förhÄllningssÀtt

Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ hur lÀrare i textilslöjd och textila hantverk förhÄller sig till och arbetar med bedömning och betygssÀttning inom sitt Àmne. Forskningen bestÄr av kvalitativa intervjuer med sex lÀrare; fyra grundskollÀrare i textilslöjd och tvÄ gymnasielÀrare i textila Àmnen. Analysen av intervjuerna Àr gjord enligt ett hermeneutiskt perspektiv, dÀr styrdokumenten för textila Àmnen och relevant litteratur samt min egen erfarenhet varit utgÄngspunkten. Resultatet visar pÄ att de centrala begreppen kreativitet och estetik som Äterfinns i styrdokumenten Àr flerdimensionella och att det nuvarande betygssystemet anses vara för allmÀnt hÄllet. Samtliga intervjuade lÀrare Àr positivt instÀllda till det nya betygssystemet som introduceras hösten 2011, dÄ det innehÄller fler nivÄer.

Butikspersonalens textila materialkÀnnedom : En studie om butikspersonalens kunskap om textila material

I dagens samhÀlle rÄder det ofta en bristande kunskap hos butikspersonal gÀllande textila material, och de har ofta problem med att besvara kundernas frÄgor gÀllande exempelvis krympning, fÀllning eller tvÀttrÄd. För att en butik ska kunna utmÀrka sig frÄn e-handeln Àr det av största vikt att personalen Àr experter pÄ dessa frÄgor. Syftet med examensarbetet Àr att undersöka om den textila materialkunskapen hos butikspersonal Àr tillrÀckligt god för att matcha kundens förvÀntningar. Studien har genomförts med hjÀlp av tidigare forskning, samt egna undersökningar. Vi har utformat och genomfört tvÄ olika enkÀter, en riktad till butikspersonal och en till kunder, samt genomfört en deltagande observation i butik.

Frekvensselektiva Textila Ytor

En frekvensselektiv yta har en förmÄga att vÀlja och separera ut olika frekvenser. Inom bland annat kommunikationsteknik finns det ett intresse för dessa ytor. Detta examensarbete har fört ihop textil med denna tekniska applikation. Stela konstruktioner har översatts till textila konstruktioner med typiska textila egenskaper sÄsom böjlighet och elasticitet. Tidigare forskning har visat att det Àr möjligt att skapa textila ytor med frekvensselektiva egenskaper.

Mellan-Rum

Jag vill som en queer praktiker med performativa metoder undersöka hur det textila materialet lÄter en möta olika platser i det offentliga rummet. Med min egen kropp som utgÄngspunkt placerar jag mig sjÀlv i offentliga, semi-offentliga och privata rum för att skapa en förskjutning och belysa de normer som dagligen upprÀtthÄlls i vÄrt samhÀlle. För att illustrera min performativa undersökning som fysisk form lÄter jag de textila material jag undersökt ta form i rummet och representeras i foton..

to communicate, investigate and phrase a queer being

Jag vill som en queer praktiker med performativa metoder undersöka hur det textila materialet lÄter en möta olika platser i det offentliga rummet. Med min egen kropp som utgÄngspunkt placerar jag mig sjÀlv i offentliga, semi-offentliga och privata rum för att skapa en förskjutning och belysa de normer som dagligen upprÀtthÄlls i vÄrt samhÀlle. För att illustrera min performativa undersökning som fysisk form lÄter jag de textila material jag undersökt ta form i rummet och representeras i foton..

Bambu eller bomull- En studie i om bambu skulle kunna ersÀtta bomull inom textila produkter

: B-uppsats skriven utifrÄn faktum bomullsproduktionens omfattande betydelse inom textilindustrin. HÀr vill vi undersöka om bambu skulle kunna ersÀtta bomull i textila produkter..

Examensarbete : min vÀg till examenskonserten, samt hur jag valt att lösa de problem som stÀllts i min vÀg

Jag vill som en queer praktiker med performativa metoder undersöka hur det textila materialet lÄter en möta olika platser i det offentliga rummet. Med min egen kropp som utgÄngspunkt placerar jag mig sjÀlv i offentliga, semi-offentliga och privata rum för att skapa en förskjutning och belysa de normer som dagligen upprÀtthÄlls i vÄrt samhÀlle. För att illustrera min performativa undersökning som fysisk form lÄter jag de textila material jag undersökt ta form i rummet och representeras i foton..

Ett manligt hantverk? : En studie om genus inom hantverk

Syftet med uppsatsen Àr att utifrÄn kvalitativa data undersöka hur genus framstÀlls inom dettextila hantverket, samt vad som hÀnder nÀr en hantverkare/konstnÀr inte följer de normersom finns inom det omrÄdet. Teorin utgÄr ifrÄn genus, hur den textila normen har skapats ochvilka drag det finns idag. Som metod har en ideologikritisk textanalys anvÀnts, dÀr datan ianalysen delats upp i fyra teman. Resultatet visar att normen att textil Àr feminint Ànnu leverkvar, men att det börjar bli mer accepterat för mÀn att utöva textila hantverk..

?Kalle och Lisa leker med bilar och dockor ? - Pedagogers syn pÄ barns leksaker, aktiviteter och textila aktiviteter utifrÄn ett genusperspektiv.

BAKGRUND:Det Àr samhÀllets normer, vÀrderingar och förvÀntningar som pÄverkar synen pÄ könet. Som pedagog har m en stor inverkan pÄ barns framtida syn och utveckling gÀllande könroller.SYFTE:VÄrt syfte Àr att undersöka om pedagoger styr barns aktiviteter och val av leksaker utifrÄn ett medvetet genusperspektiv, samt om de utövar textila aktiviteter utifrÄn ett genusperspektiv.METOD:Vi har valt att anvÀnda oss av intervjuer som Àr en kvalitativ undersöknings metod. VÄrt intresse Àr att fÄ en inblick i pedagogernas tankar och Äsikter gentemot könsroller i samband med leken och textilen.RESULTAT:Pedagogerna anser att de omedvetet kan styra barn mot val av leksaker och aktiviteter men de Àr medvetna om att det finns könsrelaterade leksaker dÄ samhÀllet bestÄr av normer och vÀrderingar. De Àr medvetna om att de Àr med och pÄverkar barns roll gÀllande deras könsidentitet. Pedagogerna anser att textila material och aktiviteter Àr roligt och lÀrorikt men att de finns för lite tid till att utföra det..

Ekologisk och rÀttvis textilkonst? : En studie i hur svenska textilkonstnÀrer förhÄller sig till ursprunget och produktionen av deras textila naturmaterial.

Studien syftar till att ta reda pÄ och beskriva vilken medvetenhet som finns hos svenska textilkonstnÀrer nÀr det kommer till produktionen av de textila naturmaterialen bomull, lin, silke och ull. Mina frÄgestÀllningarÀr hur svenska textilkonstnÀrer förhÄller sig till ursprunget och produktionen i införskaffandet av deras textila material, samt hur de förhÄller sig till ekologiskt respektive rÀttvisemÀrkt material i relation till sitt skapande.För att ge en bakgrund till detta inleds undersökningen med en kvalitativ litteraturstudie dÀr jag beskriver den konventionella, respektive den ekologiska produktionen av de fyra ovan nÀmnda naturmaterialen, samt ger en beskrivning av textila mÀrkningar och rÀttvis handel med textil. Genom en enkÀtstudie har jag sedan stÀllt frÄgor till tretton svenska textilkonstnÀrer som anvÀnder sig av bomull, lin, silke och ull för att ta reda pÄ hur de förhÄller sig till produktionen av dessa. Svaren frÄn enkÀtstudien har sedan analyserats och resulterat i ett antal slutsatser; det finns stora brister i konstnÀrernas kunskaper kring produktionen av deras material. Flera tycker dock att de borde veta mer, och nio av tretton konstnÀrer svarade klart och tydligt att de var intresserade av att veta mer.

Steg- för- steg instruktioner : hjÀlpmedel till traditionella blir till nya

Syften med arbetet var tudelat, dels en skriftlig del med syftet att utreda vad som kan göra det svÄrt för elever att följa de instruktioner de fÄr anvÀnda sig av i den textila slöjden. Dels en alternativ del som innefattar utformandet av ett hjÀlpmedel som elever fÄtt ge sin respons pÄ och dÀrmed blivit delaktiga i det slutgiltiga utformandet. FrÄgestÀllningarna har varit: Vad kan vara svÄrt för elever att förstÄ i instruktionerna? Vad skulle kunna göra dessa lÀttare att förstÄ? Hur ska ett hjÀlpmedel konstruerat utifrÄn mina antaganden och analyser bli en tillgÄng för eleverna? Studien har utförts genom att göra en analys av klÀdsömnadsinstruktioner samt kvalitativa intervjuer med elever. Intervjuerna visar att det fanns en samstÀmmighet mellan analysen av klÀdsömnadsistruktioner om vad som kan vara svÄrt för elever och vad de sjÀlva anser Àr svÄrt.

Symboler talar : En fördjupad studie om symbolernas betydelse i textilen bogolan, jÀmförd med kelim och batik.

Arbetets syfte Àr att göra en fördjupad studie av symbolerna i den textila fÀrgningstekniken bogolan frÄn Mali dÀr intervju och litteratur stÀlls emot varandra. Syftet Àr att ta reda pÄ om malis befolkning Àr medvetna om symbolernas betydelse i textilen bogolan. Arbetet forskar i djupare kunskaper kring symbolers vÀrde för mÀnniskor dÀrför jÀmförs textilen med tvÄ andra textila hantverk nÀrmare bestÀmt kelimmattor frÄn Kurdistan och batik frÄn Java. Uppsatsen behandlar de likheter och skillnader som pÄtrÀffas mellan de tre textilierna. UtifrÄn en kvalitativ metod med ett deduktivt förhÄllningssÀtt genomfördes en sammanstÀllning av det insamlade materialet frÄn litteratur och frÄn halv-strukturerade intervjuer.

Instruktionsfilmer om textila tekniker - ett redskap till kunskapsutveckling för elever med svenska som andrasprÄk?

BakgrundArbetets teoretiska ram grundar sig pÄ SÀljös sociokulturella teori. I bakgrunden sammanfat-tas hur styrdokumenten sÀtter krav pÄ en likvÀrdig utbildning för alla elever. Det redogörs för forskning om andrasprÄksinlÀrning, interaktion och samspel i klassrummet och anvÀndning av informations- och kommunikationsteknik i skolan. Dessutom beskrivs reflektioner av olika pedagoger och forskare om slöjdÀmnet som pedagogiskt redskap.SyfteSyftet med studien Àr att undersöka om instruktionsfilmer om textila tekniker kan anvÀndas som redskap till kunskapsutveckling för elever med svenska med andrasprÄk i Ärskurs tvÄ och tre.MetodStudien Àr av kvalitativ karaktÀr. Den har inslag av etnografin som fokuserar pÄ den sociala interaktionen inom en grupp samt aktionsforskningen som syftar pÄ att optimera en verksamhet.

1 NĂ€sta sida ->